0
0

15 نشانه عزت‌نفس پایین

2018 بازدید
عزت‌نفس پایین - بهرام بهاری (bahrambahari)

عزت‌نفس پایین چه نشانه هایی دارد _ دیدگاهی که فرد از خود در ارتباط با دیگران دارد، عزت‌نفس نامیده می‌شود. دلایل زیادی ممکن است باعث کاهش عزت‌نفس در شخص شوند. عمده‌ترین دلایل عزت‌نفس پایین ریشه در حوادث ناخوشایند دوران کودکی دارند. این حوادث به میزان قابل‌توجهی روی عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس شما در دوران بزرگسالی اثرات منفی می‌گذارند.
طیف وسیعی از این اثرات منفی در ارتباط شما با دیگران مشاهده می‌شود. زبان بدن و حتی روابط زناشویی به طور مستقیم به عزت‌نفس شما مربوط است. اما این موضوع فقط به مسائل مهم زندگی محدود نمی‌شود. موضوعات ساده‌ای مانند اینکه چه زمانی چه کسی را به مهمانی دعوت می‌کنید نیز بیانگر عزت‌نفس شماست.
اثرات مخرب عزت‌نفس پایین در شکست‌های شغلی، روابط عاطفی و اجتماعی و حتی میزان شادی شما در زندگی اجتناب‌ناپذیر است. ازاین‌رو برای درمان و حل مشکل آن باید سریعاً اقدام کرد.
عزت‌نفس پایین - بهرام بهاری (bahrambahari)
در ادامه به 15 مورد از نشانه‌های عزت‌نفس پایین اشاره می‌کنیم. چنانچه این نشانه‌ها در شما وجود دارد، برای حل این معضل ویرانگر چاره‌ای بیندیشید.

15 مورد از نشانه‌های عزت‌نفس پایین

1. عدم احساس امنیت

رایج‌ترین نشانه در افرادی با عزت‌نفس پایین، نداشتن احساس امنیت در روابط فردی و اجتماعی است. احساس ناامنی ناشی از عزت‌نفس پایین، جنبه‌های مختلفی از زندگی و روابط فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. به‌گونه‌ای که فرد را دچار استرس و احساس ناامنی شدید می‌کند. حتی برخی از افرادی که احساس ناامنی دارند، تصمیم‌گیری مسائل مختلف زندگی خود را به دیگران می‌سپارند.

2. عدم‌پذیرش انتقاد و نظر دیگران

افرادی با ویژگی عزت‌نفس پایین، انتقاد و نظرات دیگران در مورد خود را نمی‌پذیرند. واکنش این افراد، به انتقاد دیگران درباره کار و رفتارهای شخصی خود، بسیار پرخاشگرانه و خودخواهانه است. در نتیجه روحیه آنها ضعیف بوده و حساس و آسیب‌پذیر هستند. کوچک‌ترین نظر منفی دیگران در مورد خود را یک تراژدی و غم بزرگ می‌پندارند. شادی و خوشحالی این افراد همیشه وابسته به دیگران است.

3. همیشه حالت تدافعی دارید

عزت‌نفس پایین، نحوه شناخت و درک واقعیت تعامل و همزیستی با دیگران را به طرز چشمگیری تغییر می‌دهد. طوری که نظر دیگران درباره خود را، حمله می‌پندارند و همیشه آماده دفاع کردن از خود هستند. حتی ممکن است دچار این توهم شوند که همه علیه آنها هستند.
این نکته را به یاد داشته باشید که عدم‌پذیرش نظر شما توسط دیگران به معنی حمله به شما نیست. واقعیت را بپذیرید و به آنها اعتماد کنید.

4. حتی برای زنده‌بودن خود عذرخواهی می‌کنید

افرادی با عزت‌نفس پایین، خود را مقصر تمام اتفاقات و مشکلات می‌دانند. حتی اگر اشتباه از سوی دیگران باشد، خود را مقصر دانسته و معذرت‌خواهی می‌کنند. این افراد برای خود ارزش و احترام کافی قائل نیستند.
به‌خاطر داشته باشید فقط زمانی که واقعاً مقصر هستید، در عذرخواهی پیشقدم شوید. مقصر اصلی همه مشکلات و مسائل شما نیستید، بجای عذرخواهی تلاش کنید تا با تمرینات مناسب ،عزت نفس پایین را رشد دهید.
عزت‌نفس پایین - بهرام بهاری (bahrambahari)

5. موفقیت‌های خود را به شانس نسبت می‌دهند

شانس، بخت، اقبال و لطف خداوند کلیدواژه‌های موفقیت افراد با عزت‌نفس پایین است. این افراد لیاقت و شایستگی را عامل دستیابی به موفقیت خود نمی‌دانند. حتی با وجود پیروزی و موفقیت، تعریف و تمجید دیگران از خود را نیز نمی‌پذیرند.
هر موفقیتی با تلاش، پشتکار و سخت‌کوشی رابطه مستقیم دارد. شما هم این واقعیت را بپذیرید که موفقیت شما ناشی از این سه عامل است. هوش، شخصیت و استعداد شما نیز نقش مؤثر و مهمی در پیشرفت شما داشته است.

6. خودتان را از دیگران پنهان می‌کنید

یکی دیگر از نشانه‌های عزت‌نفس پایین، دوری از بحث و تأیید بی‌مورد نظرات دیگران برای خشنودسازی آنهاست. در این مواقع شما نظرات خود را پنهان می‌کنید و از بیان آنها خودداری می‌کنید با این تصور که ممکن است دیدگاه دیگران نسبت به شما تغییر کند و از شما بدشان بیاید.
مرگ را از هم اتاق بودن و زندگی در کنار یک فرد مخالف با عقاید خودتان ترجیح می‌دهید. این تصورات را دور بیندازید. باور داشته باشید که نظرات و عقاید شما مهم و محترم هستند.

7. قدرت “نه” گفتن ندارید

اگر شما عزت‌نفس پایینی دارید، نمی‌توانید کاری را که دوست دارید انجام دهید. زیرا همیشه به دنبال جلب رضایت همگان هستید و به آنها “نه” نمی‌گویید. عقاید، نظرات، برنامه‌های دیگران در اولویت فعالیت‌های شما هستند. ادامه این روند در دراز مدت باعث می‌شود دچار خودکم‌بینی شوید. هیچگاه برای نظرات خود ارزش و اهمیتی قائل نیستید و تسلیم عقاید دیگران هستید.
این نکته را به‌خاطر بسپارید راضی نگه‌داشتن تمام افراد امکان‌پذیر نیست. پس برنامه‌ها و رضایت خود را در اولویت قرار دهید و از انجام هر کاری برای جلب رضایت و خشنودی دیگران بپرهیزید.

8. قادر به برقراری ارتباط با جنس مخالف نیستید

اغلب افراد با عزت‌نفس پایین، خود را شایسته برقراری ارتباط با جنس مخالف نمی‌دانند. زیرا تصور می‌کنند فردی که قرار است به‌عنوان همسر و شریک عاطفی آنها باشد، دست‌نیافتنی است. اگر شخصی را بیابند که دارای خصوصیات همسر دلخواه آنها باشد، از شروع مکالمه و بیان احساس و خواسته خود به‌ شدت امتناع می‌کنند.
چنانچه عزت‌نفس پایینی داشته باشید، فکر می‌کنید که ویژگی یا اخلاق خاصی ندارید که موردتوجه دیگران قرار بگیرید و شما را دوست داشته باشند.

9. مهارت‌های اجتماعی ضعیفی دارید

یکی از نشانه‌های بارز عزت‌نفس پایین، ضعف در مهارت‌های اجتماعی است. افرادی با این ویژگی، هنگامی که در مهمانی‌ها تنها می‌مانند، بلافاصله به سراغ گوشی خود می‌روند. بی‌جهت پیام‌های خود را چک می‌کنند. توانایی شروع مکالمه با دیگران را ندارند. تصور می‌کنند اگر با دیگران شروع به صحبت کنند، آنها زود از دستشان خسته می‌شوند.
برای حل این مشکل، سعی کنید در مهمانی‌ها به دنبال افراد آشنا باشید یا با کسانی گفتگو کنید که با آنها احساس راحتی دارید.
عزت‌نفس پایین - بهرام بهاری (bahrambahari)

10. دروغ‌های عجیب و احمقانه می‌گویید

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که عزت‌نفس پایینی دارند، اغلب دروغ‌های عجیب و مصلحتی می‌گویند. از آنجا که این افراد به دنبال تأیید شدن از سوی دیگران هستند، دست به تظاهر می‌زنند. حقیقت در نظر آنها چندان جالب نیست و بعد از دروغ گفتن هم خود را سرزنش می‌کنند. بهتر است بدانید بیان شجاعانه حقیقت محبوبیت شما را دوچندان می‌کند و دیگران شما را فردی صادق می‌دانند.

11. هنگام انتخاب هر چیزی به نظر دیگران اهمیت زیادی می‌دهید

آیا هنگام خرید لباس، لوازم دکوری منزل و هر وسیله مایحتاج خود، به این فکر می‌کنید که دیگران در مورد خرید و انتخاب شما چه نظری خواهند داشت؟ رشته تحصیلی خود را طبق علاقه و خواسته والدین، دوستان یا اطرافیان خود انتخاب می‌کنید؟
رفتارهایی همچون مقایسه خود با دیگران، ارجح دانستن نظر دیگران برای تأیید شدن از سوی آنها، موجب ازبین‌رفتن عزت‌نفس و عدم لذت از زندگی می‌شود.

12. بیشتر از دوران کودکی چرت می‌زنید

از دیگر عوارض عزت‌نفس پایین، اثر منفی آن روی جسم است. شاید باور نکنید که نداشتن عزت‌نفس می‌تواند خواب شما را مختل کند. خستگی مزمن و تمایل به خواب هنگامی که با کوهی از کارهای زیاد مواجه هستید، سراغ شما می‌آید. این واکنش در واقع نوعی از افسردگی است که از عزت‌نفس پایین شما ناشی می‌شود.
حتماً برای حل مشکل خود، از یک درمانگر در این زمینه کمک بگیرید. تغذیه مناسب، خواب کافی در شب و ورزش‌کردن به طور منظم را فراموش نکنید.

13. نمی‌توانید غذا انتخاب کنید

زمانی که همراه دیگران به رستوران می‌روید، قادر به بیان درخواست خود نیستید. هرچه دیگران سفارش دهند، شما هم علی‌رغم میل باطنی خود تأیید می‌کنید. ساده‌ترین تصمیم‌های زندگی شما تحت‌تأثیر عزت‌نفس پایین شما قرار می‌گیرد. ترس از بیان خواسته‌ها، علایق، سلایق مانع از تصمیم درست در زندگی می‌شود. حتی اگر در موضوعی تصمیمی بگیرید، ممکن است تا اجرا شدن آن، چندین بار تصمیم خود را عوض کنید.

14. با وجود تنفر از یک شخص، او را به مهمانی دعوت می‌کنید

افرادی که عزت‌نفس پایینی دارند، معمولاً بیش از حد نگران نظرات دیگران در مورد خودشان هستند. این افراد همیشه در صلح و آرامش با دیگران هستند. حتی اگر از کسی متنفر باشند، از حذف آن شخص از روابط خود یا برخورد قاطع و محکم با وی امتناع می‌کنند.
اگر حضور فردی در کنارتان شما را ناراحت و عصبی می‌کند، او را به مهمانی و جمع‌های دوستانه خود دعوت نکنید. تفاوتی ندارد از اعضای خانواده باشد یا دوستان و هم‌کلاسی‌های دوران دانشگاه.

15. در روابط زناشویی عجول هستید

افرادی که عزت‌نفس پایینی دارند، در روابط با همسرشان عجول هستند. روابط زناشویی و ارتباط عاطفی عجولانه این افراد به دلیل احساس ناخوشایندی است که نسبت به خود دارند. به تصور آنها همسرشان از بودن در کنار آنها لذت چندانی نمی‌برد. برای ازبین‌بردن این تصور اشتباه از خودتان، با همسر خود صحبت کنید و از علایق و نظرات وی مطلع شوید.
جمع‌بندی
در این مقاله به عوارض و اثرات بسیار مخرب عزت‌نفس پایین اشاره کردیم. افرادی که عزت‌نفس پایینی دارند، اغلب نظرات، علایق و انتخاب‌های دیگران را نسبت به خواسته‌های خود ترجیح می‌دهند. این افراد به دنبال جلب رضایت همگان هستند. حتی اگر از کسی متنفر باشند، همیشه در صلح با وی هستند. در کوچک‌ترین و ساده‌ترین مسائل زندگی مانند انتخاب غذا در رستوران خودداری می‌کنند و همیشه به دنبال رضایت و دریافت تأیید نظرات دیگران هستند.

5/5 - (13 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://bahrambahari.com/?p=1380
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
بهرام بهاری
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

0 نظر در مورد 15 نشانه عزت‌نفس پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.